تاریخ انتشار : سه شنبه 1 اسفند 1402 - 12:00
کد خبر : 35

خشکسالی، فرونشست زمین و گرد و غبار؛ سه مشکل بزرگ اصفهانی ها

خشکسالی، فرونشست زمین و گرد و غبار؛ سه مشکل بزرگ اصفهانی ها

به گزارش اصفهان خبر؛ با وجود جریان آب در زاینده رود اما به دلیل کاهش ۶۰ درصدی بارش در شهر اصفهان آمارها حکایت از خشکسالی ۹۸ درصد از استان اصفهان در سال های اخیر دارد. این درحالی است که دو معضل دیگر این کلانشهر یعنی مساله فرونشست زمین و گردغبار نیز در کنار پدیده خشکسالی

به گزارش اصفهان خبر؛ با وجود جریان آب در زاینده رود اما به دلیل کاهش ۶۰ درصدی بارش در شهر اصفهان آمارها حکایت از خشکسالی ۹۸ درصد از استان اصفهان در سال های اخیر دارد. این درحالی است که دو معضل دیگر این کلانشهر یعنی مساله فرونشست زمین و گردغبار نیز در کنار پدیده خشکسالی باعث شده تا کارشناسان شهری و محیط زیست نسبت به آینده این کلانشهر نگران باشند.

هر چند پدیده خشکسالی در طی سال‌های اخیر به یکی از بزرگترین مشکلات کشور تبدیل شده، اما این مساله در شهرهایی که منشاء شکل گیری آن وجود آب و عبور یک رود و یا منابع آبی بزرگ بوده بیشتر جلوه می‌کند. به رغم اینکه اساس شکل گیری کهن شهر اصفهان وجود زاینده رود بوده است در بررسی وضعیت این کلانشهر و به طور کلی استان اصفهان عدم انجام برنامه‌ریزی‌های درست و اصول مدیریتی و از همه مهمتر اتخاذ تصمیمات درست سیاستگذاری برای استان باعث شده تا زندگی مردم در این استان با مخاطرات زیادی روبه رو شود. از تامین آب مورد نیاز کشاورزان و صنعتگران گرفته تا تامین آب آشامیدنی ساکنان شهرهای کوچک و بزرگ اصفهان از یک سو و از سوی دیگر وعده های تامین آب مورد نیاز استان با رویای ساخت سدهای کوچک و بزرگ نه تنها این مشکل را حل نکرد، بلکه باعث خشک شدن زاینده رود شد؛ رودی که با قاطعیت می توان گفت زنده بودن و جریان زندگی در پایتخت گردشگری و معماری ایران یعنی شهر اصفهان منوط به جریان آب در آن است.

یک بررسی اجمالی در شهر اصفهان در زمان خشک شدن زاینده رود حکایت از آن داشت که این مساله حتی باعث فرونشت زمین و آسیب در بافت های مسکونی و البته تاریخی این شهر شد که این مساله نیز بیشتر بر نگرانی های اصفهانی ها افزود.

البته پدیده خشکسالی در کنار بحران تامین آب شرب در شهرها و آب مورد نیاز بخش کشاورزی و صنعت باعث شد تا پدیده فرونشت زمین نیز به زنجیره مشکلات کلانشهر و البته استان بزرگ اصفهان نیز افزوده شود. ابراهیم موسوی کارشناس محیط زیست در این باره گفت: ریشه معضل فرونشست زمین را باید در سیاستگذاری های اشتباهی که در دولت های قبلی انجام شد، جستجو کرد. البته معضل فرونشست زمین از جمله مشکلاتی است که نه تنها استان و البته شهر اصفهان را درگیر خود کرده بلکه تمام شهرهای کشور با این پدیده شوم و خطرناک روبه روست.

این کارشناس محیط زیست و استاد دانشگاه در ادامه افزود: هر چند اجرای طرح توسعه ایران از قبل از انقلاب اسلامی شروع شد، اما تداوم آن در ۴ دهه اخیر باعث شد تا بی توجهی به وضعیت محیط زیست کشور نتایج این توسعه در شهرها با پیامدها و آسیب هایی روبه رو شود. به عنوان مثال عدم جانمایی درست سدسازی ها در استان اصفهان با وعده تامین آب استان های مجاور باعث شد تا نه تنها زاینده رو خشک شود بلکه تالاب گاوخونی نیز جان دهد.

وی با بیان اینکه همیشه موضوعات محیط زیستی در دولت های گذشته به عنوان یک مساله لوکس مطرح بوده و تصمیم گیران توجهی به این مساله که تمامیت زندگی مردم را در بر می گیرد، توجهی نشان نمی دادند، ادامه داد: درباره شهر اصفهان می توان به این مساله بدیهی اما مهم اشاره کرد که اساس شکل گیری شهر اصفهان به عنوان یک شهر بزرگ در طول تاریخ وجود منبع آبی بزرگی مانند زاینده رو بوده است که اگر این رود زندگی بخش را از شهر اصفهان حذف کنیم قطعا روند تخریب این شهر را استارت زده ایم. موضوعی که در دولت های گذشته کمتر به آن توجه شد.

این کارشناس محیط زیست درباره پدیده فرونشست زمین در اصفهان بیان کرد: از جمله دلایل فرونشست زمین را می توان در کاهش منابع آبی، خشکسالی و از همه مهمتر احداث چاه های غیر مجاز برای برداشت آب از سفره های زیر زمینی دانست. کاهش آب سفره های زیر زمینی نیز به مرور باعث ایجاد بحران فرونشست زمین در شهرها و حتی زمین های کشاورزی می شود.

موسوی همچنین یادآور شد: حتی دومین معضل اصفهان یعنی پدیده گرد و غبار نیز به دو مشکل قبلی یعنی خشکسالی و فرونشست زمین گره خورده است. زمانی که تالاب گاوخونی و یا بستر زاینده رود خشک شد و به طور کلی ناقوس خشک سالی در این کلانشهر به صدا درآمد، ریزگردها از زمین های خشک اطراف شهر اصفهان به داخل شهر هجوم آوردند و همین مساله باعث شد تا شهروندان این کلانشهر و به طور کلی تمامی مردمی که دراستان اصفهان زندگی می کنند با مشکل بزرگ دیگری نیز روبه رو شوند.

با وجود تمام این مشکلات امام مردم اصفهان به دولت سیزدهم امیدوار هستند همانطور که رئیس جمهور در یکی از سفرهای خود به این استان خطاب به مردم اصفهان اعلام کرد:دولت برای رفع مشکل آب استان اصفهان برنامه دارد و باید دید که برنامه های دولت رئیسی در این حوزه برای استان اصفهان چه خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.